Martin Kählers biblische Theologie: Grundzüge seines theologischen Werkes

Die vorliegende Studie versteht sich im Anschluss an die ältere und jüngere Kählerforschung und greift die offene Frage nach einem Verständnis des Lehrganzen (Johannes Wirsching) der Theologie Martin Kählers auf. Hierfür lehnt sie sich an Gerhard Sauters Rede von der Dogmatik als einem lebendigen “Sprachkörper” an, deren eigentümlicher Charakter sich in einer “ständig wiederkehrende(n) Struktur von Wörtern und Objekten” (Zugänge zur Dogmatik) niederschlägt. Diesen Sprachkörper versucht die Studie durch die Analyse der späten Kreuzesschrift (1911) von Martin Kähler in einem ersten Arbeitsschritt zu erschließen.

Das Resultat, nämlich die Grundbegriffe Bild, Wort, Geist und Geschichte werden dann im Folgenden gleichsam als Suchbegriffe auf repräsentative Schriften des sich über fünf Jahrzehnte erstreckenden Gesamtwerkes Kählers angewendet. Dabei wird u.a. deutlich, dass die wohl bekannteste Kählersche Schrift “Der sog. historische Jesus und der geschichtliche, biblische Christus” mit ihrem starken Bezug auf den Bild- und Geschichtsbegriff nicht nur ein Einzelstück des theologischen Denkens Martin Kählers darstellt, sondern inhaltlich eingebettet ist in das Gesamte seines theologischen Denkens.

Vor dem Hintergrund der persönlich-biographischen Prägungen sowie der theologischen Prägungen verdichtet sich im Durchgang durch das theologische Werk Kählers das Bild von einer im Großen und Ganzen inhaltlich einheitlichen Theologie, die konsequent an Text und Sprache der Heiligen Schrift orientiert ist.

This monograph is a gem.   It was in its original incarnation a doctoral dissertation and has been revised for publication.

After a brief forward the work develops in six major divisions, the first of which is an introduction to the theology of MK.  The stage set, part two develops quite fully the biographical features of MK’s life and his beginnings in theological studies.  Part three, incredibly interesting, focuses the reader’s attention on the theologians who contributed to MK’s intellectual formation.  These include Roth, Tholuck, Beck, and others.

The fourth part of the work is the longest and most specific: concerning itself with various of MK’s works, essays, and lectures.  The wide ranging expertise of MK as demonstrated by the profoundly impressive array of topics he wrote concerning are here the central focus.

Part five summarizes MK’s theology and part six provides an overview of the character of MK’s theology.  Though these two chapters may seem at first glance to be about the same thing, they are quite specific in their orientation and quite precise in their development of their individual themes.

The seventh part is a triple bibliography, covering works by MK, about MK, and then wider secondary literature.

Finally, section 8, a lecture of MK’s on the notion of inspiration, brings the volume to a close.

Zimmermann is an exceptionally organized scholar and his work shows that fact quite clearly.  From the structure of the volume to the structure of individual sentences and paragraphs, everything is interlocked in a water-tight waterproof hermetically sealed way.  Were one segment left aside, the whole would be weakened.  In other words, this is the most tightly written dissertation I believe I’ve ever seen.  There is no wandering from the purpose and there are no unnecessary words.

Footnotes are present but not overabundant and appear only when absolutely necessary.

The most important aspect of this work, however, is its function of introducing the theology of MK to a new generation of researchers who may imagine that he can be relegated to the ash heap of history and scholarship.  Here MK is shown to be a vibrant contributor to the theological enterprise and one who surely deserves a reading audience today.

If this book provokes readers of it to search out Kähler’s various theological works, it will have achieved something important.