Der erste und zweite Thessalonicherbrief

The next volume in the series- Der erste und zweite Thessalonicherbrief – is reviewed below.

Die Kommentarreihe “Die Botschaft des Neuen Testaments” richtet sich sowohl an Theologen als auch an theologisch interessierte Laien. Die einzelnen Bände bieten eine fundierte Auslegung der Schriften des Neuen Testaments – nah am Text, um die Logik der Aussagen der Autoren zu verfolgen und deren Botschaft nachvollziehen zu können. Zentrale Begrifflichkeiten werden vor ihrem biblischen und zeitgenössischen Hintergrund erläutert, wichtige Beobachtungen am Urtext auch für diejenigen erschlossen, die kein Griechisch können. Allgemeinverständlich formuliert, ohne dabei das Niveau der Reflexion zu beeinträchtigen, richtet sich diese Kommentarreihe an alle, die die Bibel besser verstehen wollen. Dieser Kommentar fragt nicht nur nach den Unterschieden zwischen den Thessalonicherbriefen, sondern auch nach ihrer Einheit, wie sie sich vom 2. Thessalonicherbrief her ergeben soll. Im 1. Brief, mit dem die Missionare Paulus, Silvanus und Timotheus ihre unverzichtbare Stellung in der Gemeinde von Thessalonich untermauern, begegnet uns eine Spielart urchristlicher Theologie. Dem gegenüber möchte der 2. Thessalonicherbrief eine bestimmte eschatologische Deutung des 1. Briefes “korrigieren”, indem er ihn in einen neuen literarischen Kontext stellt, sodass sich einige seiner Bedeutungsspielräume verschieben. Der Kommentar nimmt damit die potenzielle Mehrdeutigkeit von (biblischen) Texten ernst.

One of the most interesting aspects of the series in which this volume appears is that it is so similar, in many ways, to Schlatter’s earlier work.  But whereas Schlatter’s New Testament Commentary was written by a single person, this series is the work of a number of really remarkably talented scholars.

Interesting too is the appearance of the series:

A white upper quadrant and a green lower in both series seems too coincidental to be a coincidence.  Are the editors of the present series paying homage to Schlatter’s work?  The fact that both are aimed at making Scripture plainly comprehensible also does not seem to be merely coincidental.  Could the present series be, subtly, a replacement for the earlier work of Schlatter?  Perhaps.  In any event the newer work is very much in the same line as Schlatter in that excellent scholarship is made available to intelligent Christians in the clearest of ways.

Hanna’s volume, like the earlier we’ve seen from the series, gives readers the text in pericope chunks and commentary on those chunks.  It provides internal notes (in smaller font) and differently shaded text boxes which give further historical data and which can be skipped by those wishing to follow the exegesis without interruption. Each letter’s treatment (exegesis) is followed by a summary of the message of each and the entire volume ends with the shortest of bibliographies, a list of abbreviations, and a brief index of subjects.

1 Thessalonians is understood to be an authentic Pauline epistle whereas, according to Roose, 2 Thessalonians is a pseudepigraph.   Her reasons for doing so are clearly spelled out and they are not unreasonable.  Indeed, they follow the usual lines of critical scholarship in their understanding of the issues.

The exposition of 2 Thessalonians 3:10, the famous ‘If they will not work, let them not eat’, is superbly handled.  Setting the proper context, Roose shows that the sentiment is neither unique to the author nor is it, as is usually understood, an encouragement to ‘anti-laziness’ (my term, not hers).  She includes a useful Wirkungsgeschichte of the passage as well, showing its history within Christianity.  It is truly a genius example exegesis.

This is a genuinely helpful and useful volume.  It should find a place on your shelves, and you should make use of it the next time you study the Thessalonian correspondence.